Salgın Tüketicilerin Alışveriş Tercihlerinde Kalıcı Etkiler Yarattı
Dijital CEO - Pandemi sonrasında tüketicilerde özellikle de Ödeme Sistemleri göz önüne aldığınızda kalıcı olacağına inandığınız davranış değişimleri var mıdır? Salgın sonrası tüketicilerdeki dönüşüme dair öngörüleriniz nelerdir?
Pandemi sürecinde insanlar evden çıkamadığı için online uygulamalar üzerinden alışverişe yöneldi. Tüketiciler özellikle gıda, market, elektronik eşya, mobilya, dekorasyon, evcil hayvan ihtiyaçları ve kitap, kırtasiye alanlarında online alışveriş yaptı. Yeni normal dönemde de online alışveriş verileri artışını sürdürdü. iPara olarak verilerimize baktığımızda 2020 yaz aylarında online alışveriş harcamalarının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 122 büyüdüğünü, Eylül - Ekim aylarında da yüzde 163’e ulaştığını görüyoruz. Gıda, giyim ve mutfak gereçleri ise öne çıkan sektörler oldu.
Salgın tüketicilerin alışveriş tercihlerinde kalıcı etkiler yarattı. Yine alışverişte nakit para kullanımı da azaldı. Alışverişler dijitale taşınırken harcamalar temassız kredi kartlarıyla yapıldı. Bu süreçte internetten hiç alışveriş yapmamış kişiler bile online alışverişi tercih eder hale geldi. Önümüzdeki süreçte e-ticaretin yükselişini sürdürmesini ve kişisel ihtiyaçlara yönelik sektörlerin öne çıkmasını bekliyoruz. BKM’nin en son açıklamış olduğu veriler de bu değişimin hızlanarak devam edeceğini gösteriyor. Her 4 kartlı ödemenin 1’i internetten gerçekleşiyor ve 25 Milyar TL ‘yi aşmış durumda. İnternetten kartlı ödeme gerçekleşen işyeri adedi ise %40 artış gösterdi.
Türkiye’nin ilk online ödeme hizmeti sağlayan şirketinde üst düzey bir yöneticisi olarak sizce Finans Sektöründeki tepe yönetimlerin (C-Seviyesi) dijital ajandaları ne gibi değişimlere uğrayacak? Neleri önceliklendireceklerini düşünüyorsunuz?
Yöneticilerin önceliklerini hele ki salgının tekrar ivmelendiği bu dönemlerde çalışanlarının sağlık durumları, hibrit çalışma modelleri ve verimlilik başlıkları oluşturmaya devam edecek. Pandemi döneminde başlanan ve pek çok şirkette halen yürütülen esnek ve uzaktan çalışma yöntemi önümüzdeki süreçte de kalıcı olarak devam edecek. Yöneticilerin ajandalarındaki öncelik sırasındaki ikinci madde de dijital dönüşüm olacak. Hali hazırda online’a taşınmadan yürütülen çok sayıdaki işlem pandemi nedeniyle dijitale taşındı. Bu dönemde iş yapış yöntemlerinin aksamaması adına altyapı olarak hazırlıklı olan ya da hızlı aksiyon alabilen şirketlerin süreci çok daha kolay ve sağlıklı bir şekilde atlattığı görüyoruz.
iPara olarak pandemi döneminde öncelikle sağlığı ön plana koyduk. Personelimize yönelik aksiyonlar aldık ve çalışanlarımızı evden çalışmaya yönlendirdik. Gerekli teknik altyapı için destek sağladık. Müşterilerimizden istediğimiz fiziki teması gerektiren tüm işlemleri dijitalleştirdik ve halen tüm işlemlerimizi dijital olarak yürütüyoruz. Tüm kadromuz ile evlerimizden müşterilerimize online alışverişte Sanal Pos, Link ile ödeme, tekrarlayan ödeme ve yurtdışı kartlar ile de ödeme alma dahil diğer tüm ödeme çözümleri konusunda hizmet vermeye ve geliştirmeye devam ediyoruz.
Yeni görevinizle birlikte iPara’nın Satış ve Operasyonlardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevine atandınız. Sizden beklentiler nelerdir? Siz ilk olarak hangi konularda adımlar atmayı düşünüyorsunuz?
iPara kuruluşundan itibaren dijital ödemenin yaygınlaşması için kredi ve banka kartlarının online ödemelerde kullanılmasını sağlayan bir firma. Binlerce mağazanın Türkiye’deki tüm kredi ve banka kartlarından elektronik ortamda tek seferde veya 12 aya kadar taksit imkanı ile ödeme almasına aracılık ediyor. Böylesine önemli bir firmanın güçlü büyüme hedefleri kapsamında satış ve satış operasyonlarına liderlik edecek olmanın mutluluğu ve heyecanını yaşıyorum. Öncelikli konularımız arasında; dijitale taşıdığımız başvuru süreçlerimizde olduğu gibi, müşterilerimizin ihtiyaçlarına uygun, yenilikçi çözüm ve servislerimizi sürdürülebilir büyüme hedeflerimiz kapsamında konumlandırmaya devam etmek. Ayrıca hızlı ve güvenli hizmetin her geçen gün tüketiciler üzerinde çok daha önemli ve fark yaratan unsurlar olduğunun bilincinde olarak operasyonel olarak sunduğumuz hizmetlerdeki servis kalitemizi hem teknolojik altyapı yatırımları hem de tecrübesi ile güçlenen ve büyüyen ekibimiz ile daha da yukarıya çekmek olacak.